11-24-2015 09:28 AM

حوارات وافكار
د.عبدالقادر الرفاعي
مطالعات وتأملات
حول الاشتراكية والارستقراطية
بقلم: رجاء النقاش
ما أكثر الذين كانوا من انصار العدالة في تاريخ الانسانية وهم من الاغنياء والقادرين، فكان الاديب الروسي العظيم "تولوستوي" صاحب رواية الحرب والسلام الشهيرة من كبار الاغنياء واصحاب الاراضي الشاسعة، ومن الذين ورثوا اموالاً طائلة من اسرته الارستقراطية العريقة. ومع ذلك كان "تولوستوي" من اكبر دعاة العدالة الاجتماعية في عصره، بل في كل العصور. ولم تمنعه ثروته الطائلة من ان يتحدث عن حقوق الفقراء في الحياة الكريمة. بل لقد ترك جانباً كبيراً من ثروته باختياره للفلاحين الذين كانوا يعملون عنده. ولم يقل احد ان ثراء "تولوستوي" وان ارستقراطيته من الموانع التي تمنعه من المناداة بالعدل الاجتماعي والدعوة اليه وفي تاريخ الماركسية، وهي اكثر الدعوات الاجتماعية تطرفاً في الدعوة الي العدالة والمساواة وتحقيقهما في المجتمع ولو بالعنف والقوة، في تاريخ هذه النظرية نجد ان "انجلز" رفيق ماركس وزميله كان من اكبر اغنياء انجلترا ومن اكثر الناس ثراء في جيله، ولم يمنعه ذلك من ان يكون من الدعاة المتطرفين للعدل الاجتماعي، ليس من الضروري ان يكون الانسان فقيراً ومعدماً حتي يدعوا الي العدالة والمساواة، فالمسألة فكر وضمير ورأي ولا علاقة لها بفقر الانسان او ثرائه. بل اننا كثيراً مانجد فقراء لا يؤمنون بالمساواة. بل انهم يتحمسون للتفرقة الاقتصادية ويميلون بقوة الي تقسيم المجتمع الي اغنياء وفقراء، وهم يؤمنون بذلك اشد الايمان لاسباب مختلفة.
الجدل التاريخي يظل مفتوحاً
بقلم:احمد العلبي
ليس هناك من ثورة خارج التاريخ وعندما اعلنت الثورة الفرنسية علي سبيل المثال مبادئها الشهيرة، ماكان لهذه المبادئ ان تأخذ طريقها الي العلن والشيوع والتبني في عهد النهضة لان شكل الانتاج النهضوي لم يكن بعد قابلاً لعلاقات انتاج شرعت في نضج التاريخ مع صعود الصناعة اليدوية واكتشاف الالة البخارية ونمو المدن البور وتكاثر سكانها الذين اصبحوا يدعون البرجوازية وعندما نجحت الثورة الفرنسية علي الاقطاعية احالت الطبقة العاملة مع مرور الايام عبيداً لها، مع انها استعانت بالعمال وانتصرت بفضلهم. لكن لكل طبقة حاكمة عبدانها. فكما رافقت القنانة مرحلة العبودية، وربما الاقطاعية احياناً، وذلك. لكن دور الطبقة العاملة كان العلامة الفارقة. اضف الي ذلك ان التطبيق الاشتراكية عملية شاقة عبقرية، لانها تتطلب اعادة اكتشاف الماركسية في خصوصيتها ومحليتها. التجربة الاشتراكية مازالت علي المدي ابنة البارحة، اذ ماشأن 60 او 70 سنة في عمر التجارب البشرية الفاصلة
ـــــــــــــــــــ
المصدر: كتاب قاسم امين، اعداد: د.عبدالقادر الرفاعي/ مركز عبدالكريم ميرغني.


تعليقات 2 | إهداء 0 | زيارات 1409

خدمات المحتوى
  • مواقع النشر :
  • أضف محتوى في Digg
  • أضف محتوى في del.icio.us
  • أضف محتوى في StumbleUpon
  • أضف محتوى في Google
  • أضف محتوى في Facebook




التعليقات
#1374953 [سوداني]
0.00/5 (0 صوت)

11-25-2015 05:32 AM
It is not just that affluennt people championed communism

It is deeper that

Marx's vision of the ideal life of the individual in the ideal communist society essentially resembles (in its self-sufficiency, riches and personal liberty to practise the kind of work you want) the life of aristocrats

So one can almost argue that, according to Marx, Marxism/communism's ultimate goal is "aristocracy" for all

The idea is older than Marx, and can actually be traced back to religion (Old Testament), as can be seen below
… … … … … … … … …

From each according to his ability, to each according to his needs

From each according to his ability, to each according to his needs

French: De chacun selon ses facultés, à chacun selon ses besoins

German: Jeder nach seinen Fähigkeiten, jedem nach seinen Bedürfnissen

is a slogan first used by Louis Blanc in 1851[1] (although an earlier version of the saying appeared in Étienne-Gabriel Morelly's The Code of Nature[2]) and popularised by Karl Marx in his 1875 Critique of the Gotha Program.[3]

The principle refers to free access and distribution of goods and services.[4] In the Marxist view, such an arrangement will be made possible by the abundance of goods and services that a developed communist system will produce; the idea is that, with the full development of socialism and unfettered productive forces, there will be enough to satisfy everyone's needs.[5][6]

Origin of the phrase Edit

The complete paragraph containing Marx's statement of the creed in the 'Critique of the Gotha Program' is as follows:

In a higher phase of communist society, after the enslaving subordination of the individual to the division of labor, and therewith also the antithesis between mental and physical labor, has vanished; after labor has become not only a means of life but life's prime want; after the productive forces have also increased with the all-around development of the individual, and all the springs of co-operative wealth flow more abundantly—only then can the narrow horizon of bourgeois right be crossed in its entirety and society inscribe on its banners: From each according to his ability, to each according to his needs![3][5][6]

Although Marx is popularly thought of as the originator of the phrase, the slogan was common to the socialist movement and was first used by Louis Blanc in 1851.[7] TFrom each according to his ability, to each according to his needs
From each according to his ability, to each according to his needs (French: De chacun selon ses facultés, à chacun selon ses besoins; German: Jeder nach seinen Fähigkeiten, jedem nach seinen Bedürfnissen) is a slogan first used by Louis Blanc in 1851[1] (although an earlier version of the saying appeared in Étienne-Gabriel Morelly's The Code of Nature[2]) and popularised by Karl Marx in his 1875 Critique of the Gotha Program.[3] The principle refers to free access and distribution of goods and services.[4] In the Marxist view, such an arrangement will be made possible by the abundance of goods and services that a developed communist system will produce; the idea is that, with the full development of socialism and unfettered productive forces, there will be enough to satisfy everyone's needs.[5][6]

Origin of the phrase


The complete paragraph containing Marx's statement of the creed in the 'Critique of the Gotha Program' is as follows:

In a higher phase of communist society, after the enslaving subordination of the individual to the division of labor, and therewith also the antithesis between mental and physical labor, has vanished; after labor has become not only a means of life but life's prime want; after the productive forces have also increased with the all-around development of the individual, and all the springs of co-operative wealth flow more abundantly—only then can the narrow horizon of bourgeois right be crossed in its entirety and society inscribe on its banners: From each according to his ability, to each according to his needs![3][5][6]
Although Marx is popularly thought of as the originator of the phrase, the slogan was common to the socialist movement and was first used by Louis Blanc in 1851.[7] The origin of this phrasing has also been attributed to the French utopian Étienne-Gabriel Morelly,[8][2] who proposed in his 1755 Code of Nature "Sacred and Fundamental Laws that would tear out the roots of vice and of all the evils of a society" including

I. Nothing in society will belong to anyone, either as a personal possession or as capital goods, except the things for which the person has immediate use, for either his needs, his pleasures, or his daily work.
II. Every citizen will be a public man, sustained by, supported by, and occupied at the public expense.
III. Every citizen will make his particular contribution to the activities of the community according to his capacity, his talent and his age; it is on this basis that his duties will be determined, in conformity with the distributive laws.[9]

Some scholars trace the origin of the phrase to the New Testament.[10][11] In Acts of the Apostles the lifestyle of the community of believers in Jerusalem is described as communal (without individual possession), and uses the phrase "distribution was made unto every man according as he had need":



Acts 4:32–35: 32 And the multitude of them that believed were of one heart and of one soul: neither said any of them that ought of the things which he possessed was his own; but they had all things common. 33 And with great power gave the apostles witness of the resurrection of the Lord Jesus: and great grace was upon them all. 34 Neither was there any among them that lacked: for as many as were possessors of lands or houses sold them, and brought the prices of the things that were sold, 35 And laid them down at the apostles' feet: and distribution was made unto every man according as he had need.

(منقول من الموسوعة العالمية المفتوحة ويكيبيديا)


ردود على سوداني
European Union [سوداني] 11-25-2015 11:24 AM
تصويب:

affluent = affluennt

It is deeper that

=

It is deeper than that


#1374587 [سيف الدين خواجه]
0.00/5 (0 صوت)

11-24-2015 12:44 PM
شكرا سعادتك وارجو ان تواصل لان الاجيال الحالية لاسباب انت تدركها اصبحت ثقافتها مثل الوجبات السريعه واجيالنا في السودان ضائعه بسبب من انقطاع الاجيال لعدم الاستقرار السياسي وارجو ان تكتب عن الجنيد وعبد الخالق وعمر مصطفي المكي ومعاوية ابراهيم ونجوم كثيرة راحت في الظل منسية لعل وعسي ان تصحو الاجيال علي تراث هائل ونجوم اخرين في ظلال الحزب الشيوعي امثال عوض عبد الرازق م=هما اختلفت الافكار وتشققت الدروب يبقي الفكر هو روح الضمير وثمرته


د.عبدالقادر الرفاعي
د.عبدالقادر الرفاعي

مساحة اعلانية
تقييم
2.71/10 (56 صوت)





الرئيسة |المقالات |الأخبار |الصور |الفيديو |الصوتيات |راسلنا | للأعلى


المشاركات والآراء المنشورة في صحيفة الراكوبة سواء كانت بأسماء حقيقية أو مستعارة لا تـمـثـل بالضرورة الرأي الرسمي لإدارة الموقع بل تـمـثـل وجهة نظر كاتبيها.

Powered by Dimofinf cms Version 3.0.0
Copyright© Dimensions Of Information Inc.
Copyright © 2017 www.alrakoba.net - All rights reserved

صحيفة الراكوبة