في



الأخبار
أخبار السياسة الدولية
بعد إحالته للتحقيق.. ماهي رسالة باسم يوسف للسيسي؟
بعد إحالته للتحقيق.. ماهي رسالة باسم يوسف للسيسي؟
بعد إحالته للتحقيق.. ماهي رسالة باسم يوسف للسيسي؟


10-30-2013 08:28 AM
(CNN)-- بعد قليل من قرار النائب العام المصري، المستشار هشام بركات، بالتحقيق مع الإعلامي باسم يوسف، بتهمة "تكدير الأمن العام"، نشرت صفحات منسوبة للإعلامي الساخر، عدة تعليقات له، من بينها رسالة موجهة إلى وزير الدفاع، الفريق أول عبدالفتاح السيسي.

وانتقد مقدم "البرنامج" الساخر، الذي استأنف عرضه الجمعة الماضي، في تعليق على صفحة تحمل اسمه بموقع "فيسبوك" التهديدات بملاحقته، في أعقاب تقديم عدد من البلاغات ضده، قائلاً: "ناس كتير بتقول إنها هترفع قواضي على باسم يوسف وتقعده في البيت!!"

وتابع مسؤول الصفحة قائلاً: "رسالة للناس دي.. أصلاً باسم يوسف قال إنه مش إعلامي، ومتوقع أنه يرجع لعمله الطبيعي كدكتور جراح قلب في أي وقت ويسيب الإعلام.. تاني حاجة هو أصلاً من يوم وفاة ولدته ومش عايز حاجة من الدنيا.. بس كفاية أنه ينام كدا بليل وميحسش أنه منافق وبوشين، وكفاية عليه حب الناس الأحرار اللي مع الحق."

كما تضمنت الصحفة، التي تحمل اسم "باسم يوسف/ CBC"، رسالة موجهة إلى وزير الدفاع المصري، الفريق أول عبد الفتاح السيسي، بخصوص كلمته الشهيرة "مصر هتبأة أد الدنيا"، ولم يتسن لـCNN التأكد من مصداقية الرسائل الواردة عبر مواقع التواصل الاجتماعي.



وذكرت الرسالة المنسوبة إلى يوسف: "يا سيادة الفريق.. بحسبة بسيطة.. أنت دلوقتي عندك 59 سنة، ومصر محتاجة 10 سنين بس عشان ترجع زي ما كانت أيام (الرئيس الأسبق حسني) مبارك.. من احترام الناس للقوانين، لانتعاش البنك المركزي، لعودة السياحة، وانتعاش سوق المقاولات... يعنى هيكون عندك تقريبا 70 سنة ساعتها.. ومصر بتحاول ترجع للي كانت (فيه)!!"

وتابعت الرسالة المنسوبة للإعلامي الساخر: "وعشان تبأة أد الدنيا، وهنقول مثلاً إنك هتاخد خطوات سريعة زي البرازيل وتركيا.. محتاج 9 سنين، بس دا شرطه إنك تقضي على الفساد والمحسوبية وتطبق العدل والحرية من دلوقتي.. بالحسبة دي أنت هتوصل 80 سنة ومصر هتكون سنة أولى أد الدنيا.. وزى ماقولنا شرطه أنك تشتغل من دلوقتى فيها."



وأضافت الرسالة: "لكن لو فضلت البلد زى ماهى ماشية دلوقتي.. مجرد أنك قاعد تسمع لمطبلاتية ومنافقين على قنوات مرتزقة، وفاكر أنك كدا خليت مصر أد الدنيا بعزلك للإخوان.. تبأه غلطان لأن الناس دلوقتي مش قادرة تشترى الطماطم والبطاطس اللى وصلت 10 جنيه."

واختتمت الرسالة: "الناس لو جاعت مش هتسمع للمنافقين أو هتنافق تاني، ولا حتى هتفتكر لك اللي عملته مع الإخوان وبطولاتك وقتها.. حان وقت العمل يا سيادة الفريق، وفكك من المنافقين، لأن محدش غرق مبارك غير دول.. اللهم بلغت اللهم فا اشهد."


وكان النائب العام المصري قد أمر، في وقت سابق الاثنين، بإحالة بلاغ يتهم يوسف بـ"إذاعة بيانات كاذبة، من شأنها تكدير الأمن العام، وإلحاق الضرر بالمصلحة العامة، وإشاعة الفوضى في البلاد، وإثارة الفتنة، وتهديد تأمن والسلم الاجتماعيين"، إلى نيابة استئناف القاهرة للتحقيق في تلك الاتهامات.






تعليقات 5 | إهداء 0 | زيارات 3692

التعليقات
#813923 [نوارة]
5.00/5 (1 صوت)

10-30-2013 06:58 PM
بسبب اعلامك وبرنامجك واستغلال مساحة الديمقراطية المتاحة كانت في زمن الاخوان خربت الصف وهججت الشعب علي الاخوان ولمن قامت القيامة ومات من مات فيها جيت تاني تلعب نفس الدور مع السيسس في خلق مشاكل وبلبة في الشارع بسبب برنامج **** هزيل خالي المضمون اظن الغرض منه اشاعة الفتنة
وهل لدي السيسسي عصا سحرية او مصباح علاء الدين في ان تغير حال مصر في ليل وضحاها والمعروف ان العمل عايز وقت وصبر وطالما انت عارف ان مصر محتاجة 80 سنة حتي تقوم لها قائمة طيب اسكت وانخرص طالما العامل هو الزمن الذي لم تنتظره في حقبة الاخوان ولا الان عند السيسسي الموضوح تهريج وحب شو يعني شوفوني من غير هدف
ولا زي ماقلته احسن ترجع لعمليات القلب ان تكون ناجح في هذا المجلال وترك النقد الهدام ولا السيسسي بعد شوية بيودك وراء الشمس


#813838 [الغريب]
0.00/5 (0 صوت)

10-30-2013 04:52 PM
العسكر والأخوان أينما حلوا عم الخراب والدمار ويفكيفنا مثلا غراب الشؤم المسمي عمر البشير


#813701 [WADALTOM]
0.00/5 (0 صوت)

10-30-2013 01:42 PM
نحنا فالحين بس نقول نحن اول من عمل ثورة وعلمنا الشعوب كيف تثور الشعب السوداني فعلا اكسل الشعوب لانه كسلان حتى يفكر الكسل عنده انواع ماضروري يكون بس في الشغل والله يرحم سودان الخمسينات والستينيات اما سودان اليوم فهو قصير فكريا ولا يملك اي مقومات من مقومات البلاد العربية وهنيئا لمصر باسم يوسف


#813594 [محجوب]
0.00/5 (0 صوت)

10-30-2013 11:25 AM
الان وبعد كل الذى يجرى فى السودان والدول التى من حولنا ننعى اليكم ببالغ الحزن والاسى الشعب السودانى هل كان للفقيد اى محاسن سابقة هل هو زاته من اشعل اكتوبر وابريل؟ لم اكن حاضرا ذلك الزمن لكنى والله اشك واشك ان مايقال عن هاتين الثورتين ماهو الا كذب والا فأين جينات من سبق ولماذا لم تظهر عند هذا الجيل


#813517 [الكارورى]
4.50/5 (4 صوت)

10-30-2013 09:53 AM
لوكان مثل هذا إتقال عندنا كان باسم السودانى في ستين ألف داهيه ,, وكفايه بس المقابله بتاعة دكتور غازى في قناة حسين خوجلى , وقفوا المذيع من العمل , وهددوا حسين بعدم بث المقابله ,, في ديكتاتوريه أكثر من كده ,, ولاحول ولاقوة الابالله



خدمات المحتوى


مساحة اعلانية





الرئيسة |المقالات |الأخبار |الصور |راسلنا | للأعلى


المشاركات والآراء المنشورة في صحيفة الراكوبة سواء كانت بأسماء حقيقية أو مستعارة لا تـمـثـل بالضرورة الرأي الرسمي لإدارة الموقع بل تـمـثـل وجهة نظر كاتبيها.

Powered by Dimofinf cms Version 3.0.0
Copyright© Dimensions Of Information Inc.
Copyright © 2017 www.alrakoba.net - All rights reserved

صحيفة الراكوبة