بالتوفيق يا حضرى !!..الحقيقة أن الدنيا ( لطشت ) مع عصام الحضرى

بالتوفيق يا حضرى !!

محمود معروف

قبل مغادرته القاهرة فجرأمس متوجها بسلامة الله إلى الخرطوم للانضمام إلى نادى المريخ السودانى اتصل بى كابتن منتخب مصر و حارس
مرمى الأهلى و الزمالك عصام الحضرى مودعا و طلب منى أن أنقل لجماهير نادى الزمالك اعتذاره للسفر و كم كان يود أن ينهى حياته فى واحد من أكبر الأندية فى مصر و افريقيا و الشرق الاوسط .. لكن شاءت الأقدار و الظروف أن يصدر قرار الفيفا بايقافه لم يكن له ذنب فيها و قال إن الأيام ستثبت أنه كان مظلوما و إن اعترف بأنه و عن غير قصد أساء فهم بعض المواقف .

قال الحضرى إن عزاءه أنه سيلعب لزمالك السودان نادى المريخ و أن جماهيره سوف تحسن استقباله مثلما أحسنت جماهير الزمالك استقباله يوم انضم إليه !!
الحقيقة أن الدنيا ( لطشت ) مع عصام الحضرى و لا ينكر احد أنه أحسن حارس مرمى فى تاريخ مصر و يكفى حصوله على لقب أحسن حارس فى افريقيا فى ثلاث بطولات لكأس الأمم الافريقية و هو ما لم يحصل عليه بيل انطوان و توماس نكونو و سونجو حراس مرمى الكاميرون و بادو الزاكى المغربى و عتوقه الحارس التونسى إضافة إلى حراس مرمى مصر السابقين بمن فيهم المرحوم حسن عرابى حارس مرمى المنتخب و نادى الاتحاد السكندرى الذى صد فى نهائى كأس مصر خمس ضربات جزاء ليفوز فريقه بالبطولة و يكون عنوان جريدة المساء ( يا خرابى يا عرابى ) و هو الذى اختاره ملك المانشيتات الزميل المرحوم حمدى النحاس .

حتى الحارس الايطالى الدو ستيلا حارس مرمى المصرى الذى انتقل لنادى الزمالك و منحته الجنسية المصرية ليكون حارس مرمى المنتخب فى مباراة المجر و أيضا براسكوس اليونانى حارس مرمى نادى القناة و الذى كان والده يعمل مرشدا بهيئة قناة السويس فى الاسماعيلية و حصل على الجنسية المصرية و كان يلقب بالحارس المطاطى و أن جسمه لا يوجد به عظمة واحدة من شدة مرونته الفائقة حيث كان يطير فى الهواء من الزاوية للزاوية الأخرى .

اعتقد أن عصام الحضرى فى وقت من الأوقات تفوق على هؤلاء جميعا و إن كان هذا الكلام لا يعجب صديقى الحارس الأسبق العظيم عادل هيكل .
كل مشاكل عصام الحضرى كان يمكن أن تنتهى لو أن مجلس ادارة الأهلى لم يركب رأسه و قبل اعتذاره و قد أبدى مرارا أسفه و اعتذاره و أنه مستعد أن يقبل عتبة النادى الأهلى لانه أخطا فى حقه لكنهم أخذوا المسألة عندا و رفضوا الصفح عنه بعد سفره الى نادى سيون السويسرى مع أن الله سبحانه و تعالى يقبل التوبة لكن مسئولى الأهلى لم يقبلوها .
عموما .. من قلوبنا جميعا نتمنى لك التوفيق يا حضرى و أن تكون سندا لنادى المريخ العريق ليستعيد بطولاته و يكفى أنك ستجذب فى كل مباراة تلعبها أكثر من سبعين الفا من مشجعى المريخ لتشجيعك .. كل الأمنيات الطيبة و الله معك

* نقلاً عن "الجمهورية" المصرية

تعليق واحد

  1. قبل مغادرته القاهرة فجرأمس متوجها بسلامة الله إلى الخرطوم للانضمام إلى نادى المريخ السودانى اتصل بى كابتن منتخب مصر و حارس
    مرمى الأهلى و الزمالك عصام الحضرى مودعا و طلب منى أن أنقل لجماهير نادى الزمالك اعتذاره للسفر و كم كان يود أن ينهى حياته فى واحد من أكبر الأندية فى مصر و افريقيا و الشرق الاوسط .
    يعني نادي المريخ ما كبير ولا حاجة !! دي البلاوي البجيبها جال الوالي الله يطلع دينكم يا كيزان كلو من مال الشعب تفوووو

  2. موت من غيظك يا دابي..روح اسال عن هلالك الهلكان..جوع ..فلس..شحاته..قلة ادب..والحضري سيثبت لك أنك لست في مقام ان تقيم أمثال الحضري..من انت لكي تقيم الحضري؟هل اغتكرت أن الحضري هو المعز محجوب؟دنيا..

  3. انت ياعادل زول ما بتعرف ايش يعني الدنيا لطشت معاك ياحضري
    يعني الدنيا اعطتك ضهره وبعدين المصري الكلب قال ياريت لو انهيت مسيرتي مع اكبر نادي في مصر !!! ياناس المريخ داايما تنزلو من قيمتنا ياكرور وبعدين مابتفهمو الحضري قال جاي المريخ عشان عقوبات الكاف !! وامس قال باحضر الي الخرطوم قبل المباراه بيوم !!! والمشاكل بدات مع البدري

  4. فهمك ضيق ياعادل انت بليد جدا مابتعرف شي قال كنت لاعب كمان في الممتاز !! يااخوي انت النوع الكذاب داك الماناقش اي حاجه وانت ضب بالجد والله انت شكلك اهل العوض كنت قاعد مع عذابه في اركويت لانو ناس اركويت باعرفهم كويس وبعدين ناس اركويت مابجو السعوديه ياعربي الجزيره شكلك كان عندك دكان في اركويت يامابتعر حاجه

  5. انت زعلت يا دكتور التوم ولا شنو ؟؟؟ خلي صدرك رحب وروحك رياضيه ،،، وبعدين ناس اركويت ليه ما بمشوا السعوديه ؟؟ وده اقرار منك بانهم ناس ارقي من السعوديه ( والنقاش مفروض يكون بمستوى ارفع من كده ولا ده اسلوب ناس عربسات ؟؟؟)

  6. والله يا التوم انا ما بعرف اي واحد فيكم لا انت ولا عادل لكن عادل من كتابته الظاهر عليه ارقى منك بكتير لان اركويت حي معروف بتاع ناس راقيين لكن الجريف دي ( حدث ولا حرج) ما تابعه للخرطوم اصلاً . بس انت ما تزعل وزي ما قال ليك سيدك خلي صدرك رحب وروحك رياضيه

  7. انا صدري واسع لكن انت مامن سكان اركويت صدقني لانو انا عاشرت ناس اركويت كويس وبعرف الفهم حقهم شنو انت مابتفهم ذي ناس البلد ديك انت شكلك كوم نرت وبعدين كان انت مناركويت بتكن بتعرف ناس الجريف القلعه لكن للاسف !!!انا بتناققش مع واحد …….. وبعدين بالله عليك متناقش في الكوره لانو انت مابتعرف شئ عن الكوره وارحمنا منك ياشيخ تاني اوعك تناقشني وانا ماحاارد عليك.

  8. اها يا ريكاردو انا الما حأرد عليك ويكفي انه رد عليك واحد محايد ( ابو ابراهيم ) ……. ينصر دينك يا ابو ابراهيم ( ختيت كل جركانه في مكانا )

  9. صدقونى الحضرى ده ( صفاية ) ومقدودة وناس الهلال بس يشوتو ليهو بتحت ! ياأخوانا المريخ ده قرب ( يتشلع ) !

  10. يا التوم انت لسه مصر تقارن الجريف بأركويت؟؟ ياخى الناس بتضحك عليك ___

    وبعدين كورة شنو البتتكلم عنها__ الجريف بتاريخها الطويل للآن فريقها فى الليق

    اركويت حضارة _ اركويت البلابل __ ومحى الدين اركويت _ وزكى عبدالكريم _

    وكمال عبدالغنى __ وعمار خالد __ وخالد احمد المصطفى __ وغيرهم

    علشان كده ياجرافى امشى العب بعيد ____

    وبالمناسبة أنا أركويتى 100% وجاهز لمناقشتك بس بعد اذن الاخ عادل ___

  11. بكرة بقوليكم الخرطوم مش نفعت معاى الجوى حار المويه كيف الجمهور كيف الامن مش كويس انا مش مرتاح يابيه دى كلها اعزار قادمه لاننا عارفين الحضرى مازول غربه وياريت تكون ياوالى شروطك الجزائية قوية لانه الفرعون ماله امان

  12. الناس في شنو والمواهيم ديل يقولو ليك اركويت والجريف ــــــــــــــ

    بعد شويه اطلبو حق تقرير المصير ياوهم

  13. يا ابو اسامه ناس اركويت والجريف ديل عندهم مواضيع قديمه مع بعض عشان كده انت اخد قروشك وانزل وخلي الشلاقه

زر الذهاب إلى الأعلى

انت تستخدم أداة تمنع ظهور الإعلانات

الرجاء تعطيل هذه الأداة، فذلك يساعدنا في الأستمرار في تقديم الخدمة ..