أخبار السودان

محمد بن زايد والسيسي يناقشان القضايا الإقليمية

أجرى ولي عهد أبوظبي نائب القائد الأعلى للقوات المسلحة محمد بن زايد آل نهيان ، اتصالا هاتفيا مع الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، تناول العلاقات الأخوية بين البلدين وسبل دعمها وتعزيزها في مختلف المجالات.

كما تبادل الطرفين بحسب سكاي نيوز عربية وجهات النظر حول المستجدات الراهنة و عدد من القضايا الإقليمية والدولية محل الاهتمام المشترك، بحسب وكالة الأنباء الإماراتية.

وبدوره، قال المتحدث باسم الرئاسة المصرية بسام راضي في بيان إن الزعيمان استعرضا خلال الاتصال بعضا من موضوعات علاقات التعاون الثنائي بين البلدين الشقيقين وسبل تعزيزها، وآفاق مواصلة تطوير هذا التعاون بما يخدم المصالح المشتركة للبلدين والشعبين الشقيقين.

 

تعليق واحد

  1. السيسي: طال عمرك أيه القديد، الراقل بتاعي بيعمل إيه عندكم.
    بن زايد: لا شي، الأمريكان هم اللي قالو لنا إبعتوا جيبوه عايزين يحكوا معاه بخصوص التطبيع مع إسرائيل ودعم السودان.
    السيسي: طال عمرك أحنا عندنا خبرة طويلة في التعامل مع الإسرائيليين والراقل ده مش حيقدر عليهم، ما تخلهوش يعمل حاقة لوحدو، لازم تكونوا معاه في كل خطوة وإلا ح يطبرق الدنيا، …
    بن زايد: ماتخافش عليه، نحن مفهمينو كل حاجة، هو بيهمه الاستمرار في الحكم ونحن وعدناه ندعمه في شراكة مع حميدتي، والأمريكان برضو ح يدعموه في موضوع تجاوز المدنيين بس يلتزم بقواعد اللعبة.
    السيسي: دلوقت هو معاه المتمردين اللي وقعوا سلام يا دوبك، ممكن دول يلعبو دور الشريك المدني وهو يلتزم بالتخلص من اليسار والإسلاميين، ونحن من جهتنا ح نحرك حزب الاتحاديين علشان يدخل معاه ويدعمه.

زر الذهاب إلى الأعلى

انت تستخدم أداة تمنع ظهور الإعلانات

الرجاء تعطيل هذه الأداة، فذلك يساعدنا في الأستمرار في تقديم الخدمة ..